Skinverpakkingssysteem bekroond

attachment-geen-afbeelding-vmtfood-be

Tijdens verpakkingsbeurs Interpack ontving de verpakking Darfresh on Tray de PackTheFuture-award 2014 in de categorie Product en Productie.Het verpakkingssysteem minimaliseert folieverlies bij een hoge productiviteit.

Sealed Air Corporation ontwikkelde het vacuümskinverpakkingssysteem in samenwerking met machinefabrikant Mondini. De prijs werd tijdens Interpack toegekend vanuit een gezamenlijk initiatief van de Franse en Duitse associaties voor kunststof en flexibele verpakkingen.

Weinig folie en hoge snelheid

De geperforeerde (kant en klare) tray en Darfresh folie worden door hitte gesealed en wel zodanig op de randen van de folie dat er een minimaal foliegebruik en –afval is. De in de machine geïntegreerde vacuümkleppen zorgen voor 40% hogere verpakkingssnelheid op de lijn, wat een hogere productiviteit betekent bij dezelfde footprint.

Skinverpakking

De Darfresh verpakking vormt een soort tweede huid rond het product, die het gehele oppervlakte van het product afsluit. Hierdoor ontstaat een verlengde houdbaarheidstermijn en minder kans op dripvorming, besmetting en de groei van aërobe bacteriën wordt geremd. Bovendien vindt er bij vers vlees rijping in de verpakking plaats.

De verpakking biedt mogelijkheden voor verhitten onder vacuüm en hogedrukpasteurisatie.

Presentatie in schap

De skinverpakking is verticaal in het schap van de supermarkt te plaatsen en vormt een driedimendionale presentatie van het verpakte product. Darfresh on Tray is eenvoudig te openen en kan worden bedrukt.

Off-line verpakken

Darfresh on Tray is ontwikkeld voor producenten en verpakkers die gebruik willen maken van kant en klare schalen die off-line worden gevuld. Ten opzichte van MAP-verpakkingen is het verpakkingsvolume volgens de fabrikant 30% gereduceerd.

Lees ook op VMTonline:

Op twee manieren koekjes verpakken op een machine

VMT nr. 6 is een special over veilig verpakken. Lees ook:

Zuurstofabsorbers integreren in verpakking

Lees ook
Onderzoek legt misvattingen over o.a. plantaardige voeding bloot

Onderzoek legt misvattingen over o.a. plantaardige voeding bloot

Er bestaan nog veel misvattingen over plantaardig eten, concludeert Upfield na een studie onder ruim duizend Nederlanders. Het gebrek aan kennis kan leiden tot productkeuzes die milieubelastender en minder gezond zijn dan de consument eigenlijk voor ogen heeft.

Slim verpakken geeft zoetere smaak

Slim verpakken geeft zoetere smaak

Psychologische processen kunnen de smaakwaarneming en de keuze voor producten met een verlaagd suikergehalte beïnvloeden. Dit inzicht kan helpen de consumentenacceptatie van deze voedingsproducten te verhogen.

Innovatie plantaardige eiwitten: smaak, textuur en prijs zijn bepalend

Innovatie plantaardige eiwitten: smaak, textuur en prijs zijn bepalend

De transitie van dierlijke naar plantaardige eiwitten is een van de belangrijkste items binnen de food innovatie. Met een groeiende wereldbevolking en de klimaatverandering is ons huidige dieet weinig toekomstbestendig. We moeten minder dierlijk eiwit consumeren. De uitdaging is om consumenten zover te krijgen dat ze kiezen voor een plantaardig alternatief.