Sportsupplementen zijn meestal niet nodig voor sporters

Met gebalanceerde basisvoeding zoals groenten, fruit, graanproducten en zuivel is het voor iedere sporter mogelijk voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. Dit is de conclusie van het congres ‘Sport en Voeding’ dat FrieslandCampina organiseerde.

Op het congres ‘Sport & Voeding’ op 20 november bogen ruim 800 voedings- en sportdeskundigen in congrescentrum Papendal zich over de voedingsbehoeften van recreatieve sporters en topsporters. Tijdens het congres werd ingegaan op de vraag welke voedingsstoffen belangrijk zijn en wat het effect is van de juiste voeding rondom een sportieve prestatie.

 

Voeding

Sport en voeding zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Gebalanceerde basisvoeding zorgt voor betere sportprestaties, kracht, uithoudingsvermogen en herstel. Topsporters weten dit al langer. Ook recreatieve sporters vragen steeds vaker om voedingsadvies. Volgens de sprekers spelen koolhydraten en proteïnen (eiwitten) een rol bij het herstel van het lichaam na het sporten.

 

De rol van de sportdiëtist

‘Optimale basisvoeding is het fundament voor iedere sporter. Aan de hand van de doelstelling en het niveau van de sporter kan sportspecifieke voeding nodig zijn, eventueel aangevuld met supplementen. De sportdiëtist zal, in overleg met de sporter, het beste voedingspatroon bepalen’, aldus sportdiëtist Esther van Etten.

 

Timing

Dr. Lex Verdijk, onderzoeker en docent aan de Universiteit Maastricht, benadrukt dat het moment van voedingsinname belangrijk is bij het sporten. ‘Wanneer je 30 minuten tot een uur na de inspanning een product met eiwit consumeert, heeft dit een optimaal effect op het herstel van je spieren.’ Ook gedurende de nacht herstel je van een training. ‘Recent onderzoek toont aan dat het consumeren van eiwit voor het slapen gaan een gunstig effect heeft op opbouw van spiermassa en spierkracht.’

 

Epke Zonderland

Tijdens het congres vertelde topturner en Olympisch kampioen Epke Zonderland over het belang van een gebalanceerde voeding voor een topprestatie: ‘Het begint allemaal met een gezonde basisvoeding met een combinatie van voldoende vitamines, mineralen, koolhydraten, vezels en proteïnen. Het belang van basisvoeding wordt vaak onderschat. Bij een extreem intensieve inspanning kan een sporter soms wel wat extra supplementen gebruiken’, aldus Zonderland.  

 

Het (video)verslag van het congres ‘Sport & Voeding’ is vanaf 2 december 2015 in te zien via www.frieslandcampinainstitute.nl. Hier kunt u ook meer inhoudelijke informatie vinden over het congres ‘Sport & Voeding’ en over zuivel, voeding en gezondheid.

Lees verder op Voeding Nu online:

Fitness apps zijn niet one size fits all

Lees ook
Nut en risico’s van voedingssupplementen

Nut en risico’s van voedingssupplementen

Vitamines en mineralen zijn nodig voor het behoud van een goede gezondheid en de preventie van chronische ziekten. Een gezond en gevarieerd voedingspatroon levert voor veel mensen voldoende van deze microvoedingsstoffen (1). Het slikken van een vitaminen/mineralensupplement geeft voor hen geen extra gezondheidsvoordeel (2).

Voeding in de media - week 39

Voeding in de media - week 39

Resultaat Wetsvoorstel elektronishe gegevensuitwisseling in de zorg, waarneming van smaak door baby’s in de baarmoeder en circulaire systemen tegen hongersnood. Dit lazen we deze week in de media over voeding.

Doe mee met 2diabeat tijdens de Nationale Sportweek

Doe mee met 2diabeat tijdens de Nationale Sportweek

Zoveel mogelijk Nederlanders laten genieten van sporten en bewegen, daar draait de NOC*NSF Nationale Sportweek van 16 tot en met 25 september om. Ruim 1 miljoen mensen in Nederland hebben diabetes type 2 en dit aantal stijgt hard. 2diabeat wil de opmars van diabetes type 2 stoppen door een gezonde leefstijl te promoten. Sporten en bewegen maken daar...

Niets meer missen over voeding?

 

Abonneer
 

of

Meld je aan voor de nieuwsbrief