Sportsupplementen zijn meestal niet nodig voor sporters

Met gebalanceerde basisvoeding zoals groenten, fruit, graanproducten en zuivel is het voor iedere sporter mogelijk voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. Dit is de conclusie van het congres ‘Sport en Voeding’ dat FrieslandCampina organiseerde.

Op het congres ‘Sport & Voeding’ op 20 november bogen ruim 800 voedings- en sportdeskundigen in congrescentrum Papendal zich over de voedingsbehoeften van recreatieve sporters en topsporters. Tijdens het congres werd ingegaan op de vraag welke voedingsstoffen belangrijk zijn en wat het effect is van de juiste voeding rondom een sportieve prestatie.

 

Voeding

Sport en voeding zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Gebalanceerde basisvoeding zorgt voor betere sportprestaties, kracht, uithoudingsvermogen en herstel. Topsporters weten dit al langer. Ook recreatieve sporters vragen steeds vaker om voedingsadvies. Volgens de sprekers spelen koolhydraten en proteïnen (eiwitten) een rol bij het herstel van het lichaam na het sporten.

 

De rol van de sportdiëtist

‘Optimale basisvoeding is het fundament voor iedere sporter. Aan de hand van de doelstelling en het niveau van de sporter kan sportspecifieke voeding nodig zijn, eventueel aangevuld met supplementen. De sportdiëtist zal, in overleg met de sporter, het beste voedingspatroon bepalen’, aldus sportdiëtist Esther van Etten.

 

Timing

Dr. Lex Verdijk, onderzoeker en docent aan de Universiteit Maastricht, benadrukt dat het moment van voedingsinname belangrijk is bij het sporten. ‘Wanneer je 30 minuten tot een uur na de inspanning een product met eiwit consumeert, heeft dit een optimaal effect op het herstel van je spieren.’ Ook gedurende de nacht herstel je van een training. ‘Recent onderzoek toont aan dat het consumeren van eiwit voor het slapen gaan een gunstig effect heeft op opbouw van spiermassa en spierkracht.’

 

Epke Zonderland

Tijdens het congres vertelde topturner en Olympisch kampioen Epke Zonderland over het belang van een gebalanceerde voeding voor een topprestatie: ‘Het begint allemaal met een gezonde basisvoeding met een combinatie van voldoende vitamines, mineralen, koolhydraten, vezels en proteïnen. Het belang van basisvoeding wordt vaak onderschat. Bij een extreem intensieve inspanning kan een sporter soms wel wat extra supplementen gebruiken’, aldus Zonderland.  

 

Het (video)verslag van het congres ‘Sport & Voeding’ is vanaf 2 december 2015 in te zien via www.frieslandcampinainstitute.nl. Hier kunt u ook meer inhoudelijke informatie vinden over het congres ‘Sport & Voeding’ en over zuivel, voeding en gezondheid.

Lees verder op Voeding Nu online:

Fitness apps zijn niet one size fits all

Lees ook
€1,2 miljoen voor vitaminestart-up Yummygums

€1,2 miljoen voor vitaminestart-up Yummygums

Vitaminemerk Yummygums heeft €1,2 miljoen aan investeringen binnen gehaald via een groep business angels an Rabobank. De Nederlandse start-up gaat het groeigeld gebruiken voor marketing en uitbreiding in Europa.

Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

De stembus voor de James Lind Prijs 2021 is open

De stembus voor de James Lind Prijs 2021 is open

Branchevereniging NPN maakt de genomineerden bekend voor de James Lind Prijs 2021. De drie onderzoeken en drie toepassingen waar je vanaf vandaag op kunt stemmen maken kans op een prijs van €10.000.