‘Wetenschap moet toegankelijker worden voor publiek’

attachment-social-media

Wetenschappers publiceren vooral in hoogstaande wetenschappelijke tijdschriften, maar dat moet veranderen. Met deze boodschap neemt Fred Brouns vandaag, 18 december, afscheid als hoogleraar Health Food Innovation aan Maastricht University tijdens het symposium ‘Gif op mijn bord’.

De sociale media hebben grote invloed op de wijze waarop consumenten aankijken tegen de gezondheidseffecten en de veiligheid van ons voedsel. Hierdoor ontstaan situaties waar iedereen die ‘denkt wat te weten over voeding, gezondheid en voedselveiligheid’ een professioneel getinte mening kan uiten in blogs en groepsdiscussies. Volgens Brouns is de slechte toegankelijkheid van begrijpelijke informatie vanuit de voedingswetenschap hier mede schuldig aan.

 

Begrijpelijke informatie

Brouns geeft aan dat gemakkelijk begrijpelijke informatie momenteel slechte toegankelijk is voor de consument. ‘Academici en wetenschappers besteden hier nauwelijks tijd aan en universiteiten zijn in dit opzicht te weinig zichtbaar voor het publiek. Die cultuur moet veranderen’, aldus Brouns.

Beperkte kennis

Vaak blijken de meningen van consumenten gebaseerd te zijn op beperkte kennis en foute interpretaties van informatie. Menig consument heeft daarom het gevoel dat datgene wat op ons bord belandt in toenemende mate ongezonder en onveiliger is.

 

Tegengeluid nodig

Brouns gaat in zijn afscheidsrede in op een aantal voorbeelden ‘die de wereld van de consumenten op zijn kop zetten’. Een van die voorbeelden is aspartaam, volgens hem één van de meest veilige en potentieel succesvolle zoetstoffen, die is geflopt door wantrouwen bij consumenten. ‘Consumenten maken zich vooral zorgen over relatief kleine zaken die heel groot in de media belicht worden zoals vlees dat ineens kankerverwekkend is en E-nummers die giftig zijn. De richting die sommige hypes in de sociale media nemen kunnen van directe invloed zijn op onze volksgezondheid. Dat vraagt om een tegengeluid.’

 

Lees verder op Voeding Nu online:

Fred Brouns Glutenhype binnenkort voorbij

Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Alea Publishers neemt de vakbladen Vleesmagazine en Voeding Nu over van Vakmedianet

Alea Publishers neemt de vakbladen Vleesmagazine en Voeding Nu over van Vakmedianet

Vandaag maakt uitgeverij Alea Publishers bekend twee bladen van uitgeverij Vakmedianet over te nemen per 1 maart 2021. Het gaat om Vlees Magazine en Voeding Nu.Uitgeefdirecteur Roeland Dobbelaer van Alea Publishers over de overname: ”Voor onze jonge uitgeverij is dit een mooie stap. Beide bladen passen goed in onze portfolio van vakbladen in de foodbranche....

De praktijk van Daphne Hieltjes: ‘(H)erkenning voor de opbouw van online connectie'

De praktijk van Daphne Hieltjes: ‘(H)erkenning voor de opbouw van online connectie'

Daphne Hieltjes is holistisch onlinediëtist. Ze inspireert en ondersteunt mensen naar een gezondere leefstijl.Daphne heeft eind 2019 de deeltijdstudie Voeding en Diëtetiek afgerond en is nu ongeveer een jaar onlinediëtist. Ze wist al snel dat ze niet de typische diëtist wilde worden die haar cliënten in een praktijk ziet. Het plaatsonafhankelijk zijn...