Questionmark: 'Supermarkt, gebruik je macht tegen ontbossing en voor biodiversiteit'

Supermarket cart filled up with products

Stichting Questionmark start een landelijk vergelijkingsonderzoek naar de duurzaamheid van Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi, Dirk, Coop en Ekoplaza. In dit artikel worden aandachtspunten genoemd voor het onderzoek.

Met het vergelijkingsonderzoek “Superlijst Groen” maakt Questionmark een ranglijst van supermarkten op basis van hun duurzaamheid. Voor dit onderzoek werkt Questionmark samen met Natuur & Milieu, Natuurmonumenten en Mighty Earth. Onderaan dit artikel lees je wat supermarkten kunnen doen tegen ontbossing en voor biodiversiteit.

Invloed supermarkten

Questionmark stelt dat het voedingspatroon aangepast moet worden om het voedselsysteem toekomstbestendig te maken. Supermarkten hebben volgens de stichting een grote invloed op de keuzes die hun klanten maken, aangezien 70 procent van wat Nederlanders dagelijks consumeren uit de supermarkt komt.  

Kansen grijpen

Supermarkten hebben met hun grote inkoopvolumes een machtige rol in productieketens. Supermarkten zijn uitstekend gepositioneerd om zowel het Nederlandse voedselpatroon gezonder en duurzamer te maken, als verduurzaming in productieketens te versnellen. Met Superlijst helpen we supermarkten deze kans te grijpen”, zegt Charlotte Linnebank, directeur Questionmark. 

shutterstock_1402114625-A1200x800-300x200

Vlees minder centraal

“Wij zijn heel benieuwd naar de inspanningen van de verschillende supermarkten om vegetarisch eten aantrekkelijk te maken. Uiteindelijk is het idee dat supermarkten vlees ook minder centraal gaan stellen in hun marketing”, aldus Marjolein Demmers, directeur Natuur & Milieu. 

Gezonde biodiversiteit

“Wij willen weten of de supermarkten hun verantwoordelijkheid nemen om de consument te helpen bij te dragen aan een mooier en natuurrijker Nederland. Bijvoorbe

eld door de consument te helpen kiezen voor producten die zijn geproduceerd met aandacht voor een gezondere biodiversiteit in de boerennatuur”, stelt Marc van den Tweel, directeur Natuurmomenten. 

Ontbossing

“Supermarkten zijn erbij gebaat het eerlijke verhaal over ontbossing in hun aanvoerketens voor soja en vlees te vertellen. Daarom is het belangrijk de prestaties van supermarkten om ontbossing in hun aanvoerketen aan te pakken te vergelijken, zodat hun klanten een bewuste keus kunnen maken”, vertelt Wouter kolk, directeur Mighty Earth Nederland. 

De resultaten van het vergelijkingsonderzoek worden in mei 2021 gepubliceerd. 

Lees ook
Symposium Gezonde, duurzame voeding en leefstijl voor kinderen

Symposium Gezonde, duurzame voeding en leefstijl voor kinderen

Wageningen Academy organiseert op 17 mei het symposium Gezonde, duurzame voeding en leefstijl voor kinderen. Het doel van dit symposium is om vanuit Wageningen University & Research - in samenwerking met externe partners - kennis te delen op de thema’s gezond en duurzaam eten, een gezonde omgeving, voedingsgedrag en gezondheidsinterventies...

Transitie naar gezonder en duurzamer voedselaanbod noodzakelijk

Transitie naar gezonder en duurzamer voedselaanbod noodzakelijk

De voedingsindustrie moet veranderen en met een duurzamer en gezonder aanbod komen. Daarvoor pleit keynote speaker Jaap Seidell tijdens zijn lezing op de tweede dag van Food Technology. “We hebben ons kapot geïnnoveerd aan producten voor kinderen, maar het zijn allemaal producten die ze eigenlijk niet zouden moeten eten.”

Educatief Programma Floriade doet oproep naar vraagstukken rondom duurzaamheid

Educatief Programma Floriade doet oproep naar vraagstukken rondom duurzaamheid

Onderwijsinstituut Aeres is voor het Educatief Programma Floriade op zoek naar vraagstukken en projecten rondom duurzaamheid, waar leerlingen en studenten mee aan de slag kunnen gaan, met als doel om jonge mensen te interesseren in duurzaamheidsthema’s (waaronder voeding en gezondheid).