Questionmark: 'Supermarkt, gebruik je macht tegen ontbossing en voor biodiversiteit'

Supermarket cart filled up with products

Stichting Questionmark start een landelijk vergelijkingsonderzoek naar de duurzaamheid van Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi, Dirk, Coop en Ekoplaza. In dit artikel worden aandachtspunten genoemd voor het onderzoek.

Met het vergelijkingsonderzoek “Superlijst Groen” maakt Questionmark een ranglijst van supermarkten op basis van hun duurzaamheid. Voor dit onderzoek werkt Questionmark samen met Natuur & Milieu, Natuurmonumenten en Mighty Earth. Onderaan dit artikel lees je wat supermarkten kunnen doen tegen ontbossing en voor biodiversiteit.

Invloed supermarkten

Questionmark stelt dat het voedingspatroon aangepast moet worden om het voedselsysteem toekomstbestendig te maken. Supermarkten hebben volgens de stichting een grote invloed op de keuzes die hun klanten maken, aangezien 70 procent van wat Nederlanders dagelijks consumeren uit de supermarkt komt.  

Kansen grijpen

Supermarkten hebben met hun grote inkoopvolumes een machtige rol in productieketens. Supermarkten zijn uitstekend gepositioneerd om zowel het Nederlandse voedselpatroon gezonder en duurzamer te maken, als verduurzaming in productieketens te versnellen. Met Superlijst helpen we supermarkten deze kans te grijpen”, zegt Charlotte Linnebank, directeur Questionmark. 

shutterstock_1402114625-A1200x800-300x200

Vlees minder centraal

“Wij zijn heel benieuwd naar de inspanningen van de verschillende supermarkten om vegetarisch eten aantrekkelijk te maken. Uiteindelijk is het idee dat supermarkten vlees ook minder centraal gaan stellen in hun marketing”, aldus Marjolein Demmers, directeur Natuur & Milieu. 

Gezonde biodiversiteit

“Wij willen weten of de supermarkten hun verantwoordelijkheid nemen om de consument te helpen bij te dragen aan een mooier en natuurrijker Nederland. Bijvoorbe

eld door de consument te helpen kiezen voor producten die zijn geproduceerd met aandacht voor een gezondere biodiversiteit in de boerennatuur”, stelt Marc van den Tweel, directeur Natuurmomenten. 

Ontbossing

“Supermarkten zijn erbij gebaat het eerlijke verhaal over ontbossing in hun aanvoerketens voor soja en vlees te vertellen. Daarom is het belangrijk de prestaties van supermarkten om ontbossing in hun aanvoerketen aan te pakken te vergelijken, zodat hun klanten een bewuste keus kunnen maken”, vertelt Wouter kolk, directeur Mighty Earth Nederland. 

De resultaten van het vergelijkingsonderzoek worden in mei 2021 gepubliceerd. 

Lees ook
Food belangrijke speler in KVK Innovatie Top 100 2021

Food belangrijke speler in KVK Innovatie Top 100 2021

Dertien bedrijven uit de food- en agrisector hebben een plek bemachtigd in de KVK Innovatie Top 100 van 2021. We zetten ze op een rijtje.

‘Lekker gewerkt, Campina’ | Duurzaam lijken, zodat je niet duurzaam hoeft te doen

‘Lekker gewerkt, Campina’ | Duurzaam lijken, zodat je niet duurzaam hoeft te doen

Verpakkingen verduurzamen in rap tempo. Als je niet verduurzaamt, verlies je het van de “groene” verpakking van de concurrent in het schap. Maar écht verduurzamen is vaak lastig en nog vaker duur. Dus dan doen we toch gewoon alsof?

Gezonde en duurzame keuzes in supermarkt verkozen boven betaalbaarheid

Gezonde en duurzame keuzes in supermarkt verkozen boven betaalbaarheid

Uit onderzoek van Deloitte blijkt dat een derde van de Europese consumenten in het afgelopen jaar meer geïnteresseerd is geraakt in het leren over de invloed van voeding op hun gezondheid. Bijna drie kwart is bovendien bereid meer te betalen voor duurzame voedingsproducten.