Questionmark: 'Supermarkt, gebruik je macht tegen ontbossing en voor biodiversiteit'

Supermarket cart filled up with products

Stichting Questionmark start een landelijk vergelijkingsonderzoek naar de duurzaamheid van Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi, Dirk, Coop en Ekoplaza. In dit artikel worden aandachtspunten genoemd voor het onderzoek.

Met het vergelijkingsonderzoek “Superlijst Groen” maakt Questionmark een ranglijst van supermarkten op basis van hun duurzaamheid. Voor dit onderzoek werkt Questionmark samen met Natuur & Milieu, Natuurmonumenten en Mighty Earth. Onderaan dit artikel lees je wat supermarkten kunnen doen tegen ontbossing en voor biodiversiteit.

Invloed supermarkten

Questionmark stelt dat het voedingspatroon aangepast moet worden om het voedselsysteem toekomstbestendig te maken. Supermarkten hebben volgens de stichting een grote invloed op de keuzes die hun klanten maken, aangezien 70 procent van wat Nederlanders dagelijks consumeren uit de supermarkt komt.  

Kansen grijpen

Supermarkten hebben met hun grote inkoopvolumes een machtige rol in productieketens. Supermarkten zijn uitstekend gepositioneerd om zowel het Nederlandse voedselpatroon gezonder en duurzamer te maken, als verduurzaming in productieketens te versnellen. Met Superlijst helpen we supermarkten deze kans te grijpen”, zegt Charlotte Linnebank, directeur Questionmark. 

shutterstock_1402114625-A1200x800-300x200

Vlees minder centraal

“Wij zijn heel benieuwd naar de inspanningen van de verschillende supermarkten om vegetarisch eten aantrekkelijk te maken. Uiteindelijk is het idee dat supermarkten vlees ook minder centraal gaan stellen in hun marketing”, aldus Marjolein Demmers, directeur Natuur & Milieu. 

Gezonde biodiversiteit

“Wij willen weten of de supermarkten hun verantwoordelijkheid nemen om de consument te helpen bij te dragen aan een mooier en natuurrijker Nederland. Bijvoorbe

eld door de consument te helpen kiezen voor producten die zijn geproduceerd met aandacht voor een gezondere biodiversiteit in de boerennatuur”, stelt Marc van den Tweel, directeur Natuurmomenten. 

Ontbossing

“Supermarkten zijn erbij gebaat het eerlijke verhaal over ontbossing in hun aanvoerketens voor soja en vlees te vertellen. Daarom is het belangrijk de prestaties van supermarkten om ontbossing in hun aanvoerketen aan te pakken te vergelijken, zodat hun klanten een bewuste keus kunnen maken”, vertelt Wouter kolk, directeur Mighty Earth Nederland. 

De resultaten van het vergelijkingsonderzoek worden in mei 2021 gepubliceerd. 

Lees ook
“Duurzame voedingspatronen hier, moeten ook rekening houden met een beter milieu daar”

“Duurzame voedingspatronen hier, moeten ook rekening houden met een beter milieu daar”

Minder voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong eten kan een weldaad zijn voor het milieu. Maar wat zijn de eventuele milieu-effecten van meer plantaardige voedingsmiddelen?

VN organiseert wedstrijd voor bedrijven die het voedselsysteem transformeren

VN organiseert wedstrijd voor bedrijven die het voedselsysteem transformeren

Kleine en middelgrote bedrijven en start-ups die zich bezighouden met het transformeren van voedselsystemen, kunnen zich opgeven voor de Best Small Business-wedstrijd van de Verenigde Naties.

De passie van: NAV-lid Corné van Dooren

De passie van: NAV-lid Corné van Dooren

Uit Voeding Nu 3: De passie van NAV-lid Corn'e van Dooren: ‘Ik kijk uit naar onderzoek over de biodiversiteit op ons bord’