Foodwatch: Chocopasta voor baby’s is meest misleidend

chocpasta_voor_babyes_1

De biologische chocoladepasta van De Kleine Keuken is door Foodwatch benoemd tot het meest misleidende product van 2019. Daarmee 'wint' deze chocopasta voor baby's vanaf 8 maanden het Gouden Windei. De Kleine Keuken is het er niet mee eens en heeft systematisch op een rij gezet waarom.

Dat meldt Foodwatch maandag in een communiqué. De Kleine Keuken chocopasta voor baby’s ‘vanaf 8 maanden’ is gekozen door consumenten als meest misleidende product van 2019 en wint daarmee het Gouden Windei van voedselwaakhond Foodwatch.

Volgens de 'voedselwaakhond' hebben meer dan tienduizend mensen meegedaan aan de publieksverkiezing. 23% daarvan vond dit broodbeleg van De Kleine Keuken misleidend. Want, zo zegt Foodwatch: "Baby’s van de (moeder)melk meteen aan de chocopasta zetten, is geen goed idee."

Het product met bij elkaar 69% suiker en vet wordt juist afgeraden om aan baby’s te geven, onder andere door het Voedingscentrum. Vooral de claim ‘vanaf 8 maanden’ vindt Foodwatch storend. "Het product past helaas bij het huidige winkelschap met koekjes, snacks en suikerrijk broodbeleg speciaal voor baby’s. Dit soort producten verstoren een gezonde smaakontwikkeling van baby’s", zo is de argumentatie.

Reactie De Kleine Keuken

Al bij de nominaties in november reageerde De Kleine Keuken vrij uitgebreid op de kritiek van Foodwatch. "Het Voedingscentrum adviseert ouders dagelijks te kiezen voor appelstroop, jam of honing als broodbeleg. (Let op: honing wordt vanaf 12 maanden geadviseerd, vanwege een microbiologisch risico). Deze drie belegsoorten zijn erg zoet en bevatten meer suikers dan onze chocopasta. Daarnaast leveren ze vooral suikers, terwijl vetten, vezels en eiwitten natuurlijk ook horen bij een compleet voedingsmiddel", reageert De Kleine Keuken.

De producent maakte zelf een tabel met daarin de verschillende belegsoorten:

Product

Suiker

Vezels

Eiwitten

Vetten

Appelstroop

58%

4,6%

1,8%

0%

Jam

61%

1,2%

0,3%

0,1%

Honing

80%

0%

0,3%

0%

de Kleine Keuken Chocopasta

30%

6,2%

14,5%

39%

Tabel 1: Voedingswaarden van door het Voedingscentrum geadviseerd broodbeleg en de Kleine Keuken Chocopasta, bron.

"Zoals je kunt zien, krijg je met onze chocopasta in verhouding veel minder suikers en meer vezels, eiwitten en vetten binnen", aldus De Kleine Keuken. De producent gaat dan ook nog in op het vetpercentage. "Dat is niet teveel vet voor kleine kinderen. De WHO (World Health Organisation) geeft aan dat kinderen van 6 maanden oud 40% tot 60% van hun energie uit vetten dienen te halen. Kinderen van 24 maanden dienen 30% tot 35% van hun energie uit vetten te halen. Daarnaast geeft de WHO aan maximaal 10% van de energie uit verzadigde vetten te halen (bron). "Dat betekent dat de vetten die kinderen van 6 maanden oud binnenkrijgen, voor maximaal 25% uit verzadigde vetten mag bestaan. Van de totale hoeveelheid vet in onze chocopasta is 12% verzadigd. Dit ligt dus ruim binnen de richtlijnen van de WHO."

Smaak

Ook over smaak valt te twisten. Zo weerlegt De Kleine Keuken ook de beschuldiging dat de chocopasta voor kleine kinderen te zoet is. "Die stellingname baseren ze geheel op de ingrediëntenlijst, want als je onze chocopasta proeft, dan merk je dat deze juist een bittere smaak heeft met een zoete ondertoon, te vergelijken met pure chocolade. Dat heeft een bijkomend voordeel. Kinderen wennen aan de bittere smaak van pure chocolade in plaats van melkchocolade, zodat ze op latere leeftijd ook voor de pure opties gaan."

onze-chocopasta-volgens-foodwatch

Gezonde smaakontwikkeling

Volgens Foodwatch verstoren dit soort producten een gezonde smaakontwikkeling van baby’s. "Baby’s horen juist in deze levensfase aan groente, fruit en andere gezond eten te wennen, zodat ze er op latere leeftijd van houden. Door koekjes, snacks of zoet broodbeleg te geven, waar baby’s snel een voorkeur voor hebben, verstoor je het gewenproces aan fruit en met name groente." Foodwatch citeert daarbij hoogleraar Jaap Seidell: “Wat je je baby leert in de eerste duizend dagen, zo eet je kind op achtjarige leeftijd nog steeds.”

Verdere uitslag Gouden Windei

Tweede in de windei-verkiezing (met 22% van de stemmen) is de ‘seizoensgroente’ van Albert Heijn. Albert Heijn prees onder andere asperges uit Peru en specieboontjes uit Egypte aan als seizoensgroente. Lange tijd leek Albert Heijn het Gouden Windei te gaan winnen. Nadat ze haar fout erkende en toezegde te stoppen met het aanprijzen van groente uit andere werelddelen als ‘seizoensgroente’, zakte het aantal stemmen drastisch en werden de seizoensgroenten nog net ingehaald door de chocopasta. De verdere uitslag:

  • 3e: AH geitenkaasspread -> met vooral koeienkaas
  • 4e: Cano Water (bij Ekoplaza) -> greenwashing met water uit Oostenrijk in blik
  • 5e: Lipton Matcha -> met 0,007% matcha
  • 6e: Kelloggs Coco pops reep -> veel gezonde claims op een niet gezond product
  • 7e: Bongo pindakaas -> met nog maar de helft pinda’s, veel suiker en (palm)vet/olie
  • 8e: Damhert woudvruchten -> aan ‘puur fruit’ blijkt pure fruitsuiker toegevoegd.

Lees ook
Vierde Nationale Suiker Challenge van start

Vierde Nationale Suiker Challenge van start

Gisteren ging de vierde Nationale Suiker Challenge van start. Dit jaar proberen 50.000 Nederlanders een week lang geen producten te eten en te drinken met toegevoegde suikers.

Nederlanders zijn meer gaan snoepen

Nederlanders zijn meer gaan snoepen

In de eerste vier maanden van 2021 is de Nederlandse consument meer gaan snoepen. Dit blijkt uit onderzoek van IRI, uitgevoerd in opdracht van ABN AMRO.

Foodwatch dient klacht in tegen McDonald’s

Foodwatch dient klacht in tegen McDonald’s

Voedselwaakhond Foodwatch stelt dat McDonald’s de regels heeft gebroken wat betreft kindermarketing en dient daarom bij de Reclame Code Commissie (RCC) een klacht in tegen de fastfoodketen.