Foodwatch over transparantie hoogleraren: ‘WUR komt belofte niet na’

wur

Afbeelding: Van Gooien via Wikimedia Commons

Een derde van de bijzonder hoogleraren voeding van Wageningen University & Research (WUR) is nog steeds niet transparant over diens werkzaamheden buiten de universiteit. Dat constateert voedselwaakhond foodwatch een half jaar na hun eerste rapport over de kwestie.

In november 2020 bracht foodwatch een rapport uit waarin stond dat bijna de helft van de 24 bijzonder hoogleraren voeding van de WUR niet transparant is over diens nevenwerkzaamheden. Daarover schreef EVMI op 16 november 2020 een nieuwsbericht, inclusief reactie van de universiteit.

De WUR - die veel samenwerkt met bedrijven die onderzoek aan de universiteit (gedeeltelijk) financieren - beloofde beterschap, maar foodwatch constateert dat de universiteit die belofte niet nakomt. Uit een nieuw rapport van de voedselwaakhond blijkt dat bijna een derde van de groep hoogleraren (7 van de 24) nog steeds de gedragsregels overtreedt met betrekking tot nevenwerkzaamheden. Dat wil zeggen: van deze hoogleraren zijn de nevenwerkzaamheden niet (allemaal) openbaar toegankelijk op de universiteitsprofielpagina via We@wur. Dertien van de 24 bijzonder hoogleraren hebben een nevenwerkzaamheid bij een bedrijf zoals Unilever, Campina of Nutricia. Drie van hen hebben dit niet openbaar toegankelijk gemaakt op We@Wur, schrijft foodwatch. “Twee van deze drie hebben zelfs helemaal geen profielpagina.”

In het persbericht van foodwatch zegt campaigner Elif Stepman: “Transparantie is de dag van vandaag zowat het enige controlemiddel om na te gaan of er sprake is van eventuele belangenverstrengeling, nu universiteitsonderzoekers steeds vaker samenwerken met bedrijven. [...] Nu er steeds meer publiek-private samenwerking is kan een gebrek aan transparantie het vertrouwen in wetenschappelijk onderzoek verder doen dalen.” 

Foodwatch roept het ministerie, de Vereniging van Universiteiten (VSNU) en Nederlandse universiteiten op doeltreffendere actie te ondernemen – “aangezien de huidige maatregelen duidelijk niet volstaan”, aldus de stichting.

Lees ook
Foodwatch dient klacht in tegen McDonald’s

Foodwatch dient klacht in tegen McDonald’s

Voedselwaakhond Foodwatch stelt dat McDonald’s de regels heeft gebroken wat betreft kindermarketing en dient daarom bij de Reclame Code Commissie (RCC) een klacht in tegen de fastfoodketen.

Zelftest voor allergenen in etenswaren

Zelftest voor allergenen in etenswaren

Onderzoekers van Wageningen University & Research (WUR) hebben een zelftest ontwikkeld waarmee consumenten in de toekomst thuis voedingsproducten kunnen testen op allergenen.

Interview Guido Camps: Vet lekker!

Interview Guido Camps: Vet lekker!

Uit Voeding Nu 3: Het zijn niet alleen bouwstenen en smeermiddelen voor ons lichaam, vetten bepalen ook de smaak van voedingsmiddelen. Waarom vinden we vet eigenlijk zo lekker? Dr. Guido Camps, dagvoorzitter en spreker op het congres VoedingNL 21 over Vet en metabole gezondheid: “Vet is gewoon de zesde smaak, naast zoet, zout, zuur, bitter en umami.”