Slim verpakken geeft zoetere smaak

zoet

Beeld: Alexas_Fotos via Pixabay

Psychologische processen kunnen de smaakwaarneming en de keuze voor producten met een verlaagd suikergehalte beïnvloeden. Dit inzicht kan helpen de consumentenacceptatie van deze voedingsproducten te verhogen.

Die bevindingen presenteerden experts van Wageningen Food & Biobased Research van de WUR aan de bakkerij- en zoetwarenindustrie tijdens een online workshop.

Consumenten baseren hun verwachtingen van een product op voorkennis en smaakherinneringen, maar ook op extrinsieke eigenschappen, vertelde Anke Janssen, senior scientist en projectleider van Wageningen Food & Biobased Research, tijdens de workshop. “Dat zijn eigenschappen die gerelateerd zijn aan het product, maar er geen fysiek onderdeel van uitmaken, zoals informatie op de verpakking, het merk, de prijs, de verkoop- en eetlocatie en marketinguitingen zoals advertenties.” Ook met deze eigenschappen kun je consumentkeuzes en waargenomen smaak beïnvloeden, aldus Janssen. "Het is dan uiteraard wel nodig dat de verwachting en de daadwerkelijke smaak goed overeenkomen."

Tekst en labels

De wetenschapper vervolgt: “Met name de informatie in de vorm van tekst en labels heeft effect op de verwachting die de consument van een product heeft en de kans dat hij het product zal kiezen. Een label dat gezondheid signaleert - bijvoorbeeld een tekst die aangeeft dat het een 'laag suiker' product betreft - verlaagt de verwachte zoetheid en verhoogt de kans dat het product gekozen wordt. Bij een product met een waarschuwend signaal voor 'hoog suiker' is dit precies andersom."

Kleur

De onderzoekers keken ook naar de kleur van de verpakking, maar het effect van deze eigenschap was minder sterk, aldus het persbericht van de WUR. Er werd geëxperimenteerd met rode, groene en blauwe verpakkingen van koekjes, winegums en mueslirepen. Consumenten kozen vaker voor groene verpakkingen en verwachtten dat rood verpakte producten het zoetst zijn. 

Smaak

En wat gebeurt er als de suikerverdeling ongelijk verdeeld is in de botercrème op een koekje? Expertiseleider Sensory & Consumer Science Garmt Dijksterhuis: “Vooral het suikergehalte in de eerste hap bleek van grote invloed. Deze hap schept een verwachting voor de smaak van de rest van het product, namelijk dat die hetzelfde zal zijn. Maar ook de laatste hap is bepalend, omdat je de laatste ervaring goed onthoudt. Dus door te variëren met suikergehaltes in de happen merkt de consument niet dat er in minder suiker in de tussenliggende happen zit. Ook dit biedt kansen voor suikerreductie."

Janssen concludeert: “Met kennis van specifieke perceptuele psychologische strategieën kunnen fabrikanten heel bewust extrinsieke producteigenschappen kiezen die de waargenomen zoetheid, en daarmee de consumentenacceptatie, van hun (in suiker verlaagde) producten, verhogen. Volledige compensatie met zoetstoffen is dan niet altijd meer nodig."

Dit onderzoek is gefinancierd door het ministerie van VWS, met nauwe betrokkenheid van de Vereniging voor de Bakkerij- en Zoetwarenindustrie (VBZ) en FNLI. Download hier de whitepaper over het onderzoek.

 

Lees ook
Macronutriënten meten met de smartphone | Nauwkeuriger anamnese zorgt voor beter advies

Macronutriënten meten met de smartphone | Nauwkeuriger anamnese zorgt voor beter advies

Een voedingsanamnese is de basis voor het advies van diëtist en voedingskundige. De bestaande methoden zijn echter arbeidsintensief of niet betrouwbaar. Wageningen Food & Biobased Research onderzoekt of sensoren in staat zijn de hoeveelheden macronutriënten in maaltijden te voorspellen.

In het spoor van de eiwittransitie | Duurzaam en meer zelfvoorzienend

In het spoor van de eiwittransitie | Duurzaam en meer zelfvoorzienend

Het is de trending topic: de eiwittransitie. Nederland heeft sinds 2020 de Nationale Eiwitstrategie (NES). Hierin staat onder meer hoe de zelfvoorzieningsgraad van nieuwe en plantaardige eiwitten op een duurzame manier kan worden vergroot. Dit om minder afhankelijk te zijn van import.

Voedseleducatie Platform breidt uit met twee nieuwe partners

Voedseleducatie Platform breidt uit met twee nieuwe partners

Het Voedseleducatie Platform gaat dit jaar verder met het ontwikkelen van actuele voedseleducatie. Per 1 januari 2022 sluiten twee nieuwe partners aan; Lidl Nederland en Boerderijeducatie Nederland.