Twee derde Nederlanders is flexitariër

attachment-Flexitarier-artikel

67% van alle Nederlanders is flexitariër. Dat blijkt uit onderzoek van Natuur & Milieu, uitgevoerd door Panelwizard. Een flexitariër eet minimaal één dag per week geen vlees, vis of vleeswaren. Bijna de helft van alle Nederlanders (45%) vindt elke dag vlees eten niet meer van deze tijd. 41% heeft de vleesconsumptie gehalveerd de afgelopen 5 jaar.

Belangrijkste redenen om minder vlees te eten zijn: variatie (50%), milieu en natuur (36%), dierenwelzijn (34%) en gezondheid (33%). Een meerderheid van 61% is zich bewust van de milieu-impact van vleesproductie, zo blijkt uit het onderzoek.

Geen vlees, wel zuivel

Dierlijke producten, zoals melk, kaas en yoghurt zijn populair: 55% eet elke dag een zuivelproduct. Vrouwen eten meer zuivel dan mannen. ‘Vlees is op z’n retour, zuivel blijft populair. De milieu-impact van zuivel is echter net zo groot als van vlees,’ aldus Talitha Koek, woordvoerder van Natuur & Milieu. ‘We roepen Nederlanders op om vaker te kiezen voor een plantaardig alternatief, zoals bonen, peulvruchten of sojaproducten.’

Vlees wordt luxeartikel

Opvallend is dat 68% van de ondervraagden zichzelf trakteert op een stuk kip of vlees bij het uit eten gaan. ‘Het stukje vlees op het bord lijkt meer een luxe artikel te worden: in restaurants eten we het graag, thuis eten we het minder,’ aldus Koek. Er mag meer keuze komen in het aanbod van vegetarische maaltijden in restaurants, vindt een derde van de ondervraagden. 57% vind dat de groenteportie in restaurants groter mag zijn.

Vleesvervangers

Vleesvervangers zijn niet zo populair. 77% eet nooit een vleesvervanger. De helft van de ondervraagden zou (waarschijnlijk) meer vleesvervangers eten als het lekkerder en gezonder zou zijn. 30% is tevreden over het aanbod vleesvervangers dat hij in zijn vaste supermarkt aantreft.

Het onderzoek is uitgevoerd onder een representatieve groep van 845 Nederlanders van 18 jaar en ouder, representatief voor Nederland op geslacht, leeftijd, opleiding, gezinssituatie en arbeidsparticipatie.

Lees ook
Questionmark: 'Supermarkt, gebruik je macht tegen ontbossing en voor biodiversiteit'

Questionmark: 'Supermarkt, gebruik je macht tegen ontbossing en voor biodiversiteit'

Stichting Questionmark start een landelijk vergelijkingsonderzoek naar de duurzaamheid van Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi, Dirk, Coop en Ekoplaza. In dit artikel worden aandachtspunten genoemd voor het onderzoek.Met het vergelijkingsonderzoek “Superlijst Groen” maakt Questionmark een ranglijst van supermarkten op basis van hun duurzaamheid. Voor dit...

Consumentenbond: ‘Fabrikanten zetten consumenten andermaal op het verkeerde been rond gezonde voeding’

Consumentenbond: ‘Fabrikanten zetten consumenten andermaal op het verkeerde been rond gezonde voeding’

Onschuldige marketing of bewuste misleiding? In een artikel ‘Toch niet zo gezond’ in de Consumentengids van februari trekt de Consumentenbond fel van leer tegen een aantal fabrikanten die de regels rond gezondheidsclaims niet zo nauw lijken te nemen.Fabrikanten gebruiken nog steeds claims, afbeeldingen en namen om hun producten een gezond imago te geven....

Top 10 trends voor 2021 volgens Euromonitor

Top 10 trends voor 2021 volgens Euromonitor

Corona heeft wereldwijd het leven ingrijpend veranderd. Dit resulteert ook in veranderende consumentenbehoeften. Euromonitor signaleert in haar trendrapport 10 trends voor 2021 als gevolg van de coronapandemie. Zusterblad VMT dook in het rapport en zet de trends op een rij.Euromonitor deed onderzoek naar consumentenbehoeften en de daaruit voortvloeiende...