Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

PRAGUE, CZECH REPUBLIC - NOVEMBER 17, 2015: A close-up photo of Apple iPhone 5s start screen with apps icons.

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.

Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden.

Nep nieuwsbericht Coca-Cola

Er is onderzocht wat de impact van nep-nieuws op bedrijven kan hebben. Er werd een vals bericht uit 2016 over Coca-Cola gebruikt dat circuleerde op Facebook. Hierin stond dat flessen van zijn Dasani-merk water waren teruggeroepen vanwege de aanwezigheid van waterparasieten.

Voor deze studie kregen 468 consumenten een paar voorbeelden van het Facebook-bericht uit 2016 te zien, maar werd niet verteld dat de informatie nep was. De consumenten beantwoordden vervolgens een reeks vragen. Hierna deelden de onderzoekers ze mee dat de Facebook-berichten nepnieuws waren, waarna de deelnemers aan de studie een andere reeks enquêtevragen beantwoordden.

Reactie consumenten

Uit de resultaten blijkt dat hoe meer consumenten dachten dat ze verkeerde informatie konden detecteren en evalueren, hoe groter de kans dat ze het gevoel hadden dat de post bedoeld was om lezers te manipuleren.

Eveneens hoe minder consumenten Facebook vertrouwden, hoe groter de kans dat ze het gevoel hadden dat de post bedoeld was om lezers te manipuleren en dat ze sceptischer werden.

De onderzoeksresultaten toonden verder aan dat hoe groter de kans was dat mensen dachten dat de post manipulatief was, hoe minder waarschijnlijk ze de post nuttig of relevant voor zichzelf vonden. Het consumentenvertrouwen van de consument in het merk werd echter niet aangetast.

Kleine merken

Cheng zegt dat het voor merken belangrijk is om te communiceren met consumenten via betrouwbare kanalen. Daarnaast zou het volgens Cheng interessant zijn om te onderzoeken wat de invloed van nep-nieuws op het vertrouwen van kleinere merken is.

Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Weerstand in verschillende verschijningen

Weerstand in verschillende verschijningen

‘Juist nu is het belangrijk om aandacht te besteden aan leefstijl’, een boodschap die regelmatig terugkomt in deze coronatijd.In een brandbrief aan het kabinet werd recentelijk zelfs opgeroepen om een campagne te starten over het belang van een gezonde leefstijl tijdens deze pandemie (1). Door onder andere gezonder te eten kan de weerstand immers worden...

Alea Publishers neemt de vakbladen Vleesmagazine en Voeding Nu over van Vakmedianet

Alea Publishers neemt de vakbladen Vleesmagazine en Voeding Nu over van Vakmedianet

Vandaag maakt uitgeverij Alea Publishers bekend twee bladen van uitgeverij Vakmedianet over te nemen per 1 maart 2021. Het gaat om Vlees Magazine en Voeding Nu.Uitgeefdirecteur Roeland Dobbelaer van Alea Publishers over de overname: ”Voor onze jonge uitgeverij is dit een mooie stap. Beide bladen passen goed in onze portfolio van vakbladen in de foodbranche....