Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

PRAGUE, CZECH REPUBLIC - NOVEMBER 17, 2015: A close-up photo of Apple iPhone 5s start screen with apps icons.

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.

Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden.

Nep nieuwsbericht Coca-Cola

Er is onderzocht wat de impact van nep-nieuws op bedrijven kan hebben. Er werd een vals bericht uit 2016 over Coca-Cola gebruikt dat circuleerde op Facebook. Hierin stond dat flessen van zijn Dasani-merk water waren teruggeroepen vanwege de aanwezigheid van waterparasieten.

Voor deze studie kregen 468 consumenten een paar voorbeelden van het Facebook-bericht uit 2016 te zien, maar werd niet verteld dat de informatie nep was. De consumenten beantwoordden vervolgens een reeks vragen. Hierna deelden de onderzoekers ze mee dat de Facebook-berichten nepnieuws waren, waarna de deelnemers aan de studie een andere reeks enquêtevragen beantwoordden.

Reactie consumenten

Uit de resultaten blijkt dat hoe meer consumenten dachten dat ze verkeerde informatie konden detecteren en evalueren, hoe groter de kans dat ze het gevoel hadden dat de post bedoeld was om lezers te manipuleren.

Eveneens hoe minder consumenten Facebook vertrouwden, hoe groter de kans dat ze het gevoel hadden dat de post bedoeld was om lezers te manipuleren en dat ze sceptischer werden.

De onderzoeksresultaten toonden verder aan dat hoe groter de kans was dat mensen dachten dat de post manipulatief was, hoe minder waarschijnlijk ze de post nuttig of relevant voor zichzelf vonden. Het consumentenvertrouwen van de consument in het merk werd echter niet aangetast.

Kleine merken

Cheng zegt dat het voor merken belangrijk is om te communiceren met consumenten via betrouwbare kanalen. Daarnaast zou het volgens Cheng interessant zijn om te onderzoeken wat de invloed van nep-nieuws op het vertrouwen van kleinere merken is.

Lees ook
Column Suzan Tuinier: Weerstand!

Column Suzan Tuinier: Weerstand!

Bij het woord weerstand denken wij voedingsexperts natuurlijk meteen aan het immuunsysteem.De mate waarin we onszelf beschermen tegen ziek worden. Het was hét onderwerp de afgelopen weken en ik schreef er talloze blogs en artikelen over. Ik droom er zelfs over: maak me ’s nachts wakker en ik dreun zo alle weerstandsvitamines en -mineralen voor je op,...

Eten volgens de Schijf van Vijf of een supplement met extra voedingsstoffen?

Eten volgens de Schijf van Vijf of een supplement met extra voedingsstoffen?

Met de opkomst van het coronavirus is in het afgelopen jaar de aandacht voor een goede weerstand enorm toegenomen. In de discussie over wat je met je voeding al dan niet kunt doen om COVID-19 het hoofd te bieden, komen steevast voor- en tegenstanders van extra vitamines en mineralen naar boven. Het Voedingscentrum en orthomoleculair apotheker Gert Schuitemaker...

Vegetarisch broodbeleg kan glutenvrij én tegelijk niet te droog zijn, belooft Garden Gourmet

Vegetarisch broodbeleg kan glutenvrij én tegelijk niet te droog zijn, belooft Garden Gourmet

Nestlé vernieuwt het assortiment vegetarisch broodbeleg van Garden Gourmet. Het beleg is volgens de multinational nu ook glutenvrij. Volgens Nestlé is het vegetarisch broodbeleg van Garden Gourmet ontwikkeld voor flexitariërs en vegetariërs en bestaat uit boterhamworst, kipfilet, kipfilet met tuinkruiden,...