Column Duwtje: Kinderen van zoete drankjes af, gewoon doen?

Als overgewicht zo een groot probleem is en frisdrank zo’n dikmaker, kunnen we kinderen beter niet leren zoete drankjes te drinken. Wat je niet hebt aangeleerd, hoef je ook niet af te leren. Simpel toch? De praktijk leert anders. Een

Een aantal jaar geleden begon ik vol enthousiasme aan mijn eerste gedragsonderzoek over het centrale thema in deze uitgave: water. Tijdens dit onderzoek leerde ik meteen één van de belangrijkste lessen in de wereld van gedragsverandering. En die is: ga in de schoenen van je doelgroep staan. Omdat ik zelf niet beter bekend was met het concept ‘ouderschap’ dan dat ik zelf twee hele leuke ouders heb, ging ik het veld in en sprak ik meerdere ouders op verschillende consultatiebureaus.

Al snel leerde ik dat achter bijna elke gedragsverandering vele waarden en drempels verscholen zitten. Dat geldt ook voor zoiets ogenschijnlijk simpels als water drinken in plaats van zoete drankjes. Wanneer je ouders vraagt om het gebruikelijke pakje te vervangen door water, vraag je ze niet alleen om een nieuwe gewoonte aan te leren. Je neemt ze ook iets af waarmee ze hun kind kunnen verwennen, iets gezelligs.

Lees ook de andere columns van Duwtje:

Gedrag en eten, waarom is dat zo lastig?

Andere zorgen

Daarnaast leerde ik ook dat ouders vooral zitten met de zorg ‘Drinkt mijn kind nu genoeg? en niet ‘Wordt mijn kind later te dik?’ Als je attachment-water_cropped-100-563-373-100-60-300x199 kindje slecht water drinkt en dat flesje diksap zó leeg is, is de keuze voor een sapje niet zo gek. Gelukkig kwam er in mijn onderzoek ook een aantal positieve associaties met water drinken naar boven. Bijvoorbeeld het voorkomen van overgewicht en een betere concentratie. Er liggen dus kansen voor gedragsverandering, maar om bij iedereen indruk te maken is de boodschap ‘Dit is gezond, dus gewoon doen’ niet genoeg.

In schoenen van doelgroep

Gelukkig weten de ontwerpers van gedragsveranderingscampagnes dit ook. Zij zetten niet alleen op een slimme manier in op kennis, met bijvoorbeeld de suikerklontjesposter van het Voedingscentrum (1), maar werken ook aan de beleving rond water drinken (2). Hóe die beleving dan precies moet worden aangepast en welke drempels je moet overwinnen, ontdek je alleen door écht in de schoenen van de doelgroep te gaan staan. Weg achter dat bureau dus en het veld in, zoals gelukkig veel diëtisten al doen.

Referenties:

1. Voedingscentrum. Nog steeds veel suiker in pakjes drinken. 2017. https://www.voedingscentrum.nl/nl/ nieuws/voedingscentrum-nog-steeds-veel-suiker-in-pakjes-drinken.aspx

2. Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. Sociale marketing: verleiden tot gezonder leven. 2019. Verkregen van https://www.loketgezondleven.nl/sites/default/files/2018-12/Sociale%20marketing%20 verleiden%20tot%20gezonder%20leven.pdf

Auteur: Eva Vermeulen. VN6-K-Column-Duwtje-afbeelding-1-Eva-1-300x226

E. Vermeulen is researcher en trainer bij Duwtje, een onderzoeks- en adviesbureau voor gedragsverandering.

Lees ook
Nederlander wil wel minder snoepen, maar gezond aanbod ontbreekt

Nederlander wil wel minder snoepen, maar gezond aanbod ontbreekt

Tweederde van de Nederlanders wil minder snoepen en snacken of is hier al actief mee bezig, maar gebrek aan gezond aanbod maakt het lastig. Dat blijkt uit onderzoek van het Voedingscentrum.

40 miljoen euro groeigeld voor waterflesjes met geur

40 miljoen euro groeigeld voor waterflesjes met geur

Air up, een Duitse scale-up die smaak aan water toevoegt via speciale geurpods, haalt €40 miljoen groeigeld binnen in een nieuwe investeringsronde geleid door Five Seasons Ventures. De fabrikant wil verder uitbreiden in Europa en ook naar de Verenigde Staten.

Leestip: Salt, sugar, fat door Michael Moss

Leestip: Salt, sugar, fat door Michael Moss

Elke vrijdag deelt de redactie van Voeding Nu een kijk-, luister- of leestip. Vandaag tippen we het boek Salt, sugar, fat van Michael Moss.