Column: Groente, Fruit en Framing, emoties bepalen effect van nudges

boodschappen

Dat een kleine aanpassing, zoals een nudge, soms grote gevolgen kan hebben voor ons gedrag, wordt ook weer duidelijk na het lezen van deze editie van Voeding Nu over voedingsgedrag. Het creëren van zo’n nudge is echter (helaas) geen appeltje-eitje.

Neem framing, een interessante manier van nudging die ook al ter sprake kwam in een eerdere column (1). Een manier van framing is winst- en verlies-framing.  

Iris-Ariens-300x300 Iris Ariëns*

Bij winst-framing benadruk je de winst die wordt behaald als je iets wél doet, bijvoorbeeld: ’Je leeft langer als je de aanbevolen hoeveelheid groente en fruit eet.’ (2) Bij verlies-framing wordt juist het potentiële verlies van iets níet doen benadrukt: ‘Je sterft eerder als je niet de aanbevolen hoeveelheid groente en fruit eet.’ Hoewel je precies hetzelfde zegt, is het effect op gedrag anders. 

Dit bleek ook uit een onderzoek naar groente- en fruitconsumptie, waarin deelnemers óf een flyer over winst-framing kregen óf een over verlies-framing (3). De flyers hadden diverse, maar niet-eenduidige effecten. De uitwerking was namelijk afhankelijk van nog een andere factor: emotie. Koopgedrag wordt beïnvloed door je gemoedstoestand. Misschien heb je net ruzie gehad met je baas en ben je nog boos als je voor het winkelschap staat. Of ben je juist blij omdat een vriend belt met goed nieuws.  

De emoties die in de flyer-studie werden onderzocht, waren boosheid en angst. Deze emoties werden opgeroepen door deelnemers herinneringen op te laten schrijven van situaties waarin ze boos of bang waren. Vervolgens kregen zij de flyers te zien. De deelnemers uit de “angst-groep” aten in de twee weken daarna meer groente en fruit wanneer ze een verlies-flyer ontvingen.  

Als alleen deze groep onderzocht zou zijn, had men dus kunnen concluderen dat verlies-framing dé manier is om groente- en fruitconsumptie te laten stijgen. Maar wat bleek? Voor deelnemers in de “boosheid- groep” was de winst-flyer juist effectiever!  

De effectiviteit van framing hangt dus af van de emotie die iemand op dat moment ervaart. Gebeld worden door je blije vriend of boze baas kan natuurlijk altijd gebeuren, dus het blijft nog even doorzoeken naar dé flyer die in al deze gevallen aanslaat. 

Referenties: 

  1. Voeding Nu nummer 4, 2019
  2. Buchner FL, Hoekstra J, Van den Berg SW,WielemanF & Van Rossum CTM. Kwantificeren van de gezondheidseffecten van voeding. RIVM-rapport 350080001, 2007. 
  3. Gerend MA & Maner JK.Fear,anger, fruits, and veggies: Interactive effects of emotion and message framing on health behavior. HealthPsychology, 2011;30(4):420. 

* Iris Ariëns is stagiaire bij Duwtje, onderzoeks- en adviesbureau voor gedragsverandering. 

Lees ook
Aantal bestrijdingsmiddelen in aardbeien uit supermarkten toegenomen

Aantal bestrijdingsmiddelen in aardbeien uit supermarkten toegenomen

Uit een steekproef uitgevoerd door PAN Nederland lijkt het erop dat het gemiddelde gehalte van bestrijdingsmiddelen in aardbeien uit supermarkten iets is gestegen ten opzichte van vorig jaar. Bij Coop werden het hoogste aantal residuen aangetroffen. Ook scoren aardbeien met het keurmerk ‘On the way to PlanetProof’ bij Aldi en Jumbo niet beter dan andere...

Gezonde Smikkelweken van start

Gezonde Smikkelweken van start

Spoony organiseert voor de tweede keer de Gezonde Smikkelweken, een groenten inspiratie programma voor alle kinderen in de leeftijd 4 tot 12 jaar. Zo’n 50.000 kinderen gaan op zo’n 600 buitenschoolse opvang locaties en thuis op groente ontdekkingstocht. Het doel is om kinderen meer groente te laten eten.

Interventies in supermarkt effectief voor hogere verkoop biologische groente

Interventies in supermarkt effectief voor hogere verkoop biologische groente

Door biologische groente en fruit bij elkaar te leggen kan de verkoop met 60% stijgen, blijkt uit een 10-weekse pilot in twee supermarkten in Brabant, uitgevoerd door BioNederland en het GroentenFruit Huis. De pilot dient als testcase voor de Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’.