Column: Groente, Fruit en Framing, emoties bepalen effect van nudges

boodschappen

Dat een kleine aanpassing, zoals een nudge, soms grote gevolgen kan hebben voor ons gedrag, wordt ook weer duidelijk na het lezen van deze editie van Voeding Nu over voedingsgedrag. Het creëren van zo’n nudge is echter (helaas) geen appeltje-eitje.

Neem framing, een interessante manier van nudging die ook al ter sprake kwam in een eerdere column (1). Een manier van framing is winst- en verlies-framing.  

Iris-Ariens-300x300 Iris Ariëns*

Bij winst-framing benadruk je de winst die wordt behaald als je iets wél doet, bijvoorbeeld: ’Je leeft langer als je de aanbevolen hoeveelheid groente en fruit eet.’ (2) Bij verlies-framing wordt juist het potentiële verlies van iets níet doen benadrukt: ‘Je sterft eerder als je niet de aanbevolen hoeveelheid groente en fruit eet.’ Hoewel je precies hetzelfde zegt, is het effect op gedrag anders. 

Dit bleek ook uit een onderzoek naar groente- en fruitconsumptie, waarin deelnemers óf een flyer over winst-framing kregen óf een over verlies-framing (3). De flyers hadden diverse, maar niet-eenduidige effecten. De uitwerking was namelijk afhankelijk van nog een andere factor: emotie. Koopgedrag wordt beïnvloed door je gemoedstoestand. Misschien heb je net ruzie gehad met je baas en ben je nog boos als je voor het winkelschap staat. Of ben je juist blij omdat een vriend belt met goed nieuws.  

De emoties die in de flyer-studie werden onderzocht, waren boosheid en angst. Deze emoties werden opgeroepen door deelnemers herinneringen op te laten schrijven van situaties waarin ze boos of bang waren. Vervolgens kregen zij de flyers te zien. De deelnemers uit de “angst-groep” aten in de twee weken daarna meer groente en fruit wanneer ze een verlies-flyer ontvingen.  

Als alleen deze groep onderzocht zou zijn, had men dus kunnen concluderen dat verlies-framing dé manier is om groente- en fruitconsumptie te laten stijgen. Maar wat bleek? Voor deelnemers in de “boosheid- groep” was de winst-flyer juist effectiever!  

De effectiviteit van framing hangt dus af van de emotie die iemand op dat moment ervaart. Gebeld worden door je blije vriend of boze baas kan natuurlijk altijd gebeuren, dus het blijft nog even doorzoeken naar dé flyer die in al deze gevallen aanslaat. 

Referenties: 

  1. Voeding Nu nummer 4, 2019
  2. Buchner FL, Hoekstra J, Van den Berg SW,WielemanF & Van Rossum CTM. Kwantificeren van de gezondheidseffecten van voeding. RIVM-rapport 350080001, 2007. 
  3. Gerend MA & Maner JK.Fear,anger, fruits, and veggies: Interactive effects of emotion and message framing on health behavior. HealthPsychology, 2011;30(4):420. 

* Iris Ariëns is stagiaire bij Duwtje, onderzoeks- en adviesbureau voor gedragsverandering. 

Lees ook
Eetgedrag Nederlanders veranderd door COVID-19

Eetgedrag Nederlanders veranderd door COVID-19

22% van de Nederlanders eten sinds de coronacrisis gezonder en 12% juist minder gezond. Dit kwam uit onderzoek van Wageningen University & Research (WUR) naar het effect van de pandemie op ons eetgedrag.

Kan groente in de winkel en op je bord nog verser?

Kan groente in de winkel en op je bord nog verser?

Die vraag proberen Hessing Supervers en Brightlands Campus Greenport Venlo met ‘ja’ te beantwoorden in een nieuwe samenwerking, waarin ze met innovatieve oplossingen verse groente langer houdbaar willen maken.

Groente-spel helpt kinderen met eetproblemen

Groente-spel helpt kinderen met eetproblemen

Kinderen met eetproblemen kunnen een gezonder eetpatroon ontwikkelen door het doen van groente-spelletjes, zo blijkt uit een pilotstudie.