Uitslag stelling van de maand: 'ik vind kinderkoekjes overbodig in het assortiment'

attachment-hart-voedsel

Vind u kinderkoekjes overbodig in het assortiment? Dat was het onderwerp van de stelling die afgelopen maand op Voeding Nu online stond. 140 sitebezoekers gaven hun mening. 

Iets meer dan de helft van de 140 sitebezoekers geeft aan dat kinderkoekjes zouden moeten worden afgeschaft. 40 procent vindt dat de voedingswaarde van kinderkoekjes moet worden veranderd. Slechts een klein deel van de bezoekers (9%) vindt dat kinderkoekjes in de schappen moeten blijven. Een bezoeker geeft als reactie dat het een overbodige slechte luxe is. Een andere lezer geeft aan dat het aantal koekjes in een verpakking te veel is.

 

Nieuwe stelling

Door het eten van ethisch geproduceerd voedsel krijgen mensen een morele voldoening. Dit zorgt ervoor dat consumenten een verbeterde smaak ervaren en bereid zijn meer geld uit te geven aan ethisch geproduceerd voedsel. Zo blijkt uit een onderzoek dat is gepubliceerd in Appetite Journal.  

 

Uit een experiment in datzelfde onderzoek, kreeg de ene groep een koekje te eten waarbij werd verteld dat het koekjesbedrijf aan milieuvriendelijke productie deed. De andere groep kreeg een koekje te eten waarbij werd verteld dat het bedrijf door de productie schade aan het milieu veroorzaakte. Tijdens het consumeren werd gevraagd naar de smaak, ervaring, morele voldoening en of ze van plan waren het koekje opnieuw te kopen. Het eco-vriendelijke koekje deed het voor alle criteria beter.

 

De nieuwe stelling van de maand gaat over ethisch geproduceerd voedsel:

‘Ik ben bereid meer geld uit te geven aan ethisch geproduceerd voedsel.’

 

Stem mee, klik hier!

Lees ook
Leidt de coronacrisis tot ander, gezonder eetgedrag?

Leidt de coronacrisis tot ander, gezonder eetgedrag?

Laten we het hopen. Vooropgesteld, een crisis als deze heeft veel negatieve kanten, kent veel slachtoffers en kan nog een lange, onprettige nasleep hebben. Tegelijk kan de COVID-19-pandemie, structurele, positieve veranderingen markeren, die anders wellicht niet of pas veel later zouden plaatsvinden. De verandering naar een gezonder eetpatroon is er...

Column Suzan Tuinier: Fake vegan

Column Suzan Tuinier: Fake vegan

Afgelopen week was ik in Amsterdam. Vier forse Amerikaanse dames van een jaar of vijff f tig spraken me aan en vroegen of ik een leuk lunchtentje wist. Ik fietste mee naar een super hip en gezellig eetcafétje aan de gracht. Tot m’n grote verbazing waren ze niet tevreden. Twee van de vier dames aten namelijk volledig plantaardig en dit restaurant was...

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....