Horecava: Nieuw inzicht, zie de patiënt als hotelgast

20200114_131127

Een topman uit het internationale hotelwezen die vertelt dat hij directeur werd van een Amerikaans ziekenhuis. Dat is zo opvallend dat je meteen geboeid zit te luisteren. Gerard van Grinsven gaf tijdens het care & cure symposium op de Horecava een boeiende lezing over gastvrijheid in de zorg. Naast de congresruimte stonden tijdens de Horecava een aantal opvallende start ups in de foodsector.

Als het om gastvrijheid in de zorg, dan moet er nog veel veranderen in Nederland, weet Van Grinsven. De eerste stap is volgens Van Grinsven om patiënten te zien als gasten en om echt te begrijpen wat ze bezighoudt. Zorg dat je weet welke emotionele behoeftes iemand heeft. Ronald Lekkerkerker, dagvoorzitter tijdens dit symposium en consultant en bruggenbouwer tussen het bedrijfsleven en de zorg, beaamt dit. ‘We denken precies te weten waar patiënten behoefte aan hebben, maar is dit wel zo?’

Centre for well-being

Gerard van Grinsven vertelt hoe hij van een ziekenhuis een ‘Community Centre for Well-being’ heeft gemaakt, waarin iedereen zich op zijn gemak voelt. Het ziekenhuis had al een goed medisch programma, maar hij zorgde dat het een centrale rol in de samenleving ging spelen.

Zo kwam er een grote demonstratiekeuken, waar mensen kooklessen konden volgen en kwam er een heus wellness center in het ziekenhuis. ‘Als je je gasten op deze manier behandelt, word je zo uniek met je aanbod, dat iedereen naar jouw ziekenhuis toe wil komen’, aldus de van oorsprong uit Maastricht afkomstige van Grinsven.

Medewerkers

Heel belangrijk zijn de medewerkers. Van Grinsven creëerde een cultuur in zijn ziekenhuis waarin hij medewerkers aannam op hun natuurlijke talenten. Een arts of diëtist moet niet alleen steengoed zijn in het behandelen en adviseren van de patiënt, maar moet vooral compassie hebben en zich oprecht in de patiënt te verdiepen. Lekkerkerker vult dit aan: een diëtist die met een wijzend vingertje vertelt wat je niet mag eten is echt niet meer van deze tijd.

Het mooie is dat mensen die emotioneel goed worden behandeld eerder herstellen. Daardoor kunnen ze eerder naar huis en dat levert tevreden patiënten, maar ook een enorme kostenbesparing op.

Meer innovatie nodig

Van Grinsven wijst erop dat innovatie op dit gebied nog onvoldoende wordt aangewakkerd. Ronald Lekkerkerker geeft aan het in Nederland niet heel eenvoudig is zulke grote stappen te zetten als in Amerika, maar niets is onmogelijk. Sowieso is dat geen reden om het niet anders aan te pakken.

Als diëtist verschil maken

Ook als diëtist kun je het verschil maken. Door je meer te verdiepen in de patiënt en te kijken naar leefstijl, bijvoorbeeld. Zo wordt de diëtist een motiverende coach die mensen helpt om gezonder én gelukkiger te zijn. Anders denken over de zorg kan dus best in Nederland, maar met kleine stappen.

Trends op de Horecava

Tijdens de Horecava vielen een aantal trends op zoals het toenemend aanbod in de maaltijdbezorging en duurzamer manier om dit te doen. Ook voedselverspilling en vegan eten vielen op door meerdere aanbieders van producten en diensten.

Ptthee

In de start-up-ruimte viel het bedrijf Ptthee op. Het zaait bloemenstroken in aan de rand van biologische landbouwgronden om vervolgens de gedroogde bloemen en/of bladeren te verwerken tot kruidenthee van Nederlandse bodem. De thee wordt voornamelijk per post verzonden, vandaar de naam Ptthee. Het bedrijf wil bijdragen aan een grotere diversiteit.

Vegan kaasfondue

20200114_132958-300x169 Willicroft is een beginnend bedrijf dat op basis van noten vegan ‘kaas’ maakt. Tijdens de Horecava presenteerde de start-up de kant-en-klare ingrediënten voor een kaasfondue op basis van cashew noten. Daarnaast maakt het smeerkazen. ‘We zijn ontstaan als groep omdat we vinden dat het beter moet met de wereld en het milieu’, zegt Willicroft-medewerker Margot Vandevoort. ‘We hebben een techneut in ons team die zich met de technische zaken rond onze producten bezighoudt.’

Chokbites

Bij het bedrijf Lisa’s Choice propageert Fleur Biezen, health food designer, dat glutenvrij eten wel degelijk smaakvol kan zijn. Ze begon haar bedrijf omdat haar dochters geen gluten meer konden eten. Ze ontwikkelde een reeks smaakvolle, glutenvrije producten in verschillende productcategorieën: dieprvies, gebak, brood, bak- en broodmixen, ontbijtproducten, kiekjes en tussendoortjes.

Vleesloos basisproduct

20200114_135831-300x169

Bij Rival-foods konden Horecava-bezoekers nieuwe plantaardige producten proeven. Het bedrijf maakt een basisproduct waarmee, in allerlei gewenste vormen en smaken, vervangers voor vlees gemaakt kunnen worden. Het product wordt gemaakt op basis van granen en/of bonen en heeft door de technische bewerking een opvallende textuur. Het bedrijf is een spin-off van Wageningen Universiteit.

Volle yoghurt

De van origine Turkse Kerem Macit, levensmiddelentechnoloog, bleef na zijn studie in Nederland hangen en ontwikkelde een ‘handgemaakte’ yoghurt en hangop met een langzame fermentatie, onder de merknaam Luwia. Het gaat vooralsnog om een kleinschalige productie die vooral naar bedrijven en per post wordt verzonden. ‘We leveren onder andere aan de kantoren van Netflix en Google in Nederland’, zegt Macit. ‘Ik wilde een yoghurt ontwikkelen die net zo smaakte als in mijn thuisland. Vrienden van me zeggen dat ik yoghurt met een betere smaak maak dan ze kunnen kopen in Turkije of Griekenland.’

Lees ook
Eerste On the way to PlanetProof themaweek gelanceerd

Eerste On the way to PlanetProof themaweek gelanceerd

Klimaatambassadeur Helga van Leur en Sjaak van der Tak, voorzitter LTO Nederland, openden maandag 14 september de eerste On the Way to PlanetProof week. Tot en met 19 september staan de producten met het keurmerk in de spotlights in supermarkten, televisiespots en social media.

Klimaatcampagne bevatte bewust geen advies over minder vlees eten

Klimaatcampagne bevatte bewust geen advies over minder vlees eten

Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) besloot de oproep om minder vlees te eten te schrappen uit een campagne om burgers aan te zetten meer klimaatbewust te leven. Te ‘politiek gevoelig’, aldus het ministerie van EZK en van Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit (LNV).

Leestip: Met een virtualrealitybril naar de supermarkt

Leestip: Met een virtualrealitybril naar de supermarkt

Tijdens de zomerperiode deelde de redactie van Voeding Nu iedere vrijdag een lees-, luister- of kijktip. De rubriek blijkt populair, dus voorlopig houden we de rubriek erin. Vandaag een artikel uit de Volkskrant, over een experiment dat consumenten kan helpen duurzame keuzes te maken in de supermarkt.