‘Nudging’ in mobiele app helpt consument bij gezondere keuze

Smiling young woman using mobile phone while shopping in shopping store, Lachende jonge vrouw die haar mobiele telefoon gebruikt tijdens het winkelen in het winkelcentrum winkel

Het toepassen van nudging in een supermarkt-app kan de consument helpen gezondere producten te kiezen.

Dat blijkt uit onderzoek van mobiele app-ontwikkelbureau Nakko en Tilburg University naar de invloed van nudges in het aankoopproces. De resultaten worden momenteel verder uitgewerkt tot een publicatie. Het is onderdeel van een lopend onderzoek naar klantkeuze in het aankoopproces.

‘Nudging’ is een psychologische methode om met 'een klein duwtje in de rug' bepaald gedrag te bevorderen of juist tegen te gaan, zonder mensen te beperken in hun keuze of met inhoudelijke argumenten te beïnvloeden.

Voor het onderzoek is gebruik gemaakt van een door Nakko ontwikkelde retail-klantenapp.

Gedurende enkele weken werd bij een aantal producten na het zelfscannen van het artikel een gezonder alternatief getoond. Het alternatieve product bevatte bijvoorbeeld minder suiker of meer vezels dan het reeds gescande product. Het alternatief werd getoond zonder extra nudge of met een vermelding (via een icoon of een tekst) waarmee de gezondheid van het alternatief extra werd benadrukt.

Meer gezonde keuzes bij het tonen van een alternatief

Het onderzoek toont aan dat het aantal gekochte gezonde producten hoger is als er een alternatief wordt getoond, dan wanneer er geen alternatief is getoond. Dit suggereert volgens de onderzoekers dat het tonen van een alternatief tot relatief meer gezonde keuzes zou kunnen leiden.

Nieuwe technologieën bieden mogelijkheden

Dr. Ir. Nynke van der Laan, universitair hoofddocent Digitale gezondheidscommunicatie van Tilburg University: ‘Bij gezonde voedselkeuzes is er vaak een afweging nodig tussen een zeer aantrekkelijke optie die een directe beloning geeft, zoals een lekkere maar ongezonde snack, en een optie die een grote toekomstige beloning biedt. Iemand kan de intentie hebben om gezond te eten, maar in een impuls toch een ongezond product kopen. Nieuwe technologieën kunnen op allerlei momenten in deze keuzeprocessen ingrijpen, wat voorheen onmogelijk was. Met de hier onderzochte aanpassingen in de handscanfunctie kun je zo heel direct feedback geven op iemands gedrag, uiteraard met diens goedkeuring.’

Het onderzoek is volgens Van der Laan met name interessant omdat er nog weinig bekend is over de mogelijkheden van het toepassen van digitale Nudges in het aankoopproces in de fysieke wereld.

Supermarkt-app inzetten voor gezondere keuzes

Nakko hoopt meer inzicht te krijgen in de manier waarop consumenten hun boodschappenlijst samenstellen en waarop de keuzes gebaseerd zijn.

Directeur Len Clabbers van Nakko: ‘Als applicatie partner brengen we naast onze technische kennis ook graag onze expertise in op het gebied van gezonder of milieubewuster leven. Als we die keuzes met het ontwerp van de supermarkt-app wat makkelijker kunnen maken voor de gebruiker is dat voor ons een logische stap in de ontwikkeling van een zo goed mogelijke app voor onze klanten.’

Lees ook
Nederlander wil wel minder snoepen, maar gezond aanbod ontbreekt

Nederlander wil wel minder snoepen, maar gezond aanbod ontbreekt

Tweederde van de Nederlanders wil minder snoepen en snacken of is hier al actief mee bezig, maar gebrek aan gezond aanbod maakt het lastig. Dat blijkt uit onderzoek van het Voedingscentrum.

Schooltuin, samen eten of koken helpt

Schooltuin, samen eten of koken helpt

Gezond en duurzaam eten is een belangrijk thema voor opgroeiende kinderen en jongeren. Het verdient de voortdurende aandacht, ook op school. De effectiviteit van voedselonderwijs wordt vergroot door kennis te combineren met vaardigheden, zoals eten bereiden, proeven, samen eten of tuinieren in de schooltuin, en het betrekken van ouders hierbij.

Luistertip: podcast over de Blue Zones

Luistertip: podcast over de Blue Zones

Elke vrijdag deelt de redactie van VoedingNu een luister-, lees- of kijktip. Vandaag tippen we een podcast-aflevering van The Ultimate Health Podcast waarin Dan Buettner vertelt over de ‘Blue Zones’.