Voeding Nu 3 (2022)

Cover Voeding Nu 3 (2022)

In Voeding Nu 3 staat het thema onderwijs centraal. Je leest de editie hier online.

Wist je dat, als je een Voeding Nu Compleet abonnement neemt, je het eerste jaar slechts € 45,00 betaalt? Klik hier voor alle informatie.

Voeding Nu 3 als pdf lezen? Dat kan via deze link.

__

In haar Redactioneel leidt hoofdredacteur Angela Jans de editie in. Daaronder vind je binnenkort alle artikelen uit Voeding Nu op een online rijtje.

Jong geleerd...

Bij mij in de klas op de lagere school werd, werkelijk waar ik verzin dit niet, bij verjaardagen regelmatig getrakteerd op knackebrod met pindakaas. Daarbij kon je aangeven of je daar nog een dotje mayonaise en/of tomatenketchup op wilde hebben. Serieus. Ik begreep er toen al niks van en bij nadere beschouwing nog steeds niet. Was dit voor de jarigen in kwestie wellicht de ultieme lekkernij? Of misschien armoede?

Later werd trakteren een soort wedstrijd. Waarbij met name de moeders erom leken te strijden wie met behulp van koek, snoep en chips de origineelste traktatie in elkaar kon toveren. Of dat nou een verbetering was? In ieder geval hebben veel scholen daar inmiddels een eind aan gemaakt. Terug naar de crackers met pindakaas gaan ze niet, maar de traktatie moet voortaan vooral gezond zijn, dus bestaan uit groente en/of fruit.
Terecht? Welke rol heeft het onderwijs eigenlijk als het gaat om voeding? Mogen leerkrachten bepalen wat kinderen wel of niet eten en drinken tijdens de pauze om tien uur ‘s ochtends? En tijdens de lunch? Is samen opscheppen in de schoolkantine een goed idee? Nederland is een van de weinige landen in Europa waar tussen de middag op school géén warme maaltijd wordt geserveerd. Het zou wellicht een goede manier zijn om ervoor te zorgen dat kinderen wat dichter in de buurt komen van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groente en fruit.
Ongeveer 80 procent van de scholen geeft wel aan dat zij de afgelopen jaren meer aandacht aan gezonde voeding hebben besteed. Ook is het voedingsaanbod op school verbeterd. Dit blijkt uit een onderzoek van het RIVM dat is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). En uit onderzoek van Wageningen University & Research (WUR) in samenwerkingen met externe partijen blijkt dat kinderen twee keer zoveel groente en fruit gaan eten als dat op school de regel is. Zowel ouders als scholen zijn hierover positief.
Kiezen tussen een banaan of een peer is helemaal geen straf, zo lang koek en taart of knackebrod met pindakaas en mayo maar niet het alternatief zijn… Gezond eten kun je leren. En bovendien, ook hierbij geldt: jong geleerd, oud gedaan.

Veel leesplezier!

Angela Jans
Hoofdredacteur
angelajans@aleapublishers.nl

In deze editie
ZonMw-projecten brengen studenten samen

ZonMw-projecten brengen studenten samen

Preventie wordt binnen de zorg steeds belangrijker, maar hoe integreer je dat in een opleiding? Interprofessionele samenwerking is daarbij cruciaal, aldus Public Health-docent Anna Kersten.

‘Lange leefstijlinterventie kinderen met obesitas werkt’

‘Lange leefstijlinterventie kinderen met obesitas werkt’

Wat is volgens hoogleraar en kinderarts prof. dr. Anita Vreugdenhil van het Maastricht UMC+ (MUMC+) het belangrijkste voor kinderen met ernstig overgewicht of obesitas om tot een gezonde leefstijl te komen? “Langdurige begeleiding op maat. We weten dat het werkt.”

HAS Hogeschool aan de slag met maatschappelijke uitdagingen

HAS Hogeschool aan de slag met maatschappelijke uitdagingen

Bij HAS Hogeschool staat een goede aansluiting bij het werkveld voorop. Daarom werkt de hogeschool op verschillende manieren samen met het bedrijfsleven.

Standpunt Voedingscentrum | Factsheet: invloed van opvoeding op eetgedrag van kinderen

Standpunt Voedingscentrum | Factsheet: invloed van opvoeding op eetgedrag van kinderen

Al van jongs af aan krijgen kinderen allerlei eetgewoonten aangeleerd, zoals samen aan tafel en de televisie uit tijdens het eten. Vaak nemen kinderen deze gewoonten mee als ze volwassen worden. Opvoeders spelen dus een cruciale rol in het aanleren van gezonde of juist ongezonde eetgewoonten. Het Voedingscentrum presenteert daarom een herziene factsheet...

In 80 jaar van voorlichtingsbureau naar voedingscentrum

In 80 jaar van voorlichtingsbureau naar voedingscentrum

Van schaarste, via overvloed, naar een duurzame toekomst. Met een symposium onder die titel viert het Voedingscentrum haar 80e verjaardag. Een korte terugblik en vooral - wat verder - vooruitkijken. Het streven: een gezonder en duurzamer Nederland.

De Passie van NAV-lid Barbara van der Meij | 'Meten is weten'

De Passie van NAV-lid Barbara van der Meij | 'Meten is weten'

Wie is Barbara van der Meij? Geboren: 12 oktober 1975 Woont in: Amsterdam Functie: senior onderzoeker HAN en WUR Vrije tijd: pianospelen, yoga, wandelen 1. Waarom bent u voedingswetenschappen gaan studeren? Voeding had van jongs af aan al mijn bijzondere interesse. Dus de studie Voeding en Diëtetiek lag voor de hand. Maar tijdens de paramedische...

Vlees minderen? Pak de voedselomgeving integraal aan

Vlees minderen? Pak de voedselomgeving integraal aan

Om in de toekomst de groeiende wereldbevolking en het milieu gezond te houden, is een duurzamer voedingspatroon noodzakelijk, stelt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. Kan een voedingspatroon met meer plantaardige en minder dierlijke producten hieraan bijdragen?

Scholen, maak een gewoonte van gezond!

Scholen, maak een gewoonte van gezond!

De meeste kinderen eten veel minder groente en fruit dan aanbevolen. Onderzoek van Wageningen University & Research (WUR) in samenwerkingen met externe partijen toont aan dat die hoeveelheid twee keer zo groot is op scholen waar een 10-uurtje met groente of fruit de regel is. Zowel ouders als scholen zijn hierover positief.

Verbreding en verdieping | Blijven leren, blijven ontwikkelen

Verbreding en verdieping | Blijven leren, blijven ontwikkelen

Ben je diëtist en wil je een of meerdere geaccrediteerde nascholingscursussen volgen? Voeding Nu zet er een aantal op een rijtje die in 2022 plaatsvinden.

Column | Leren

Column | Leren

Ik ben geen studiebol. Dat was vroeger al zo. Ik had een flink motivatieprobleem en vond heel veel leuk, behalve school. Met de hakken over de sloot haalde ik mijn VMBO-diploma en ik beloofde mezelf dat ik nooit, maar dan ook nooit meer de schoolbanken in zou gaan. Ik werd namelijk danseres!