Consumentenbond: ‘Fabrikanten zetten consumenten andermaal op het verkeerde been rond gezonde voeding’

op zoek naar zuivel

Onschuldige marketing of bewuste misleiding? In een artikel ‘Toch niet zo gezond’ in de Consumentengids van februari trekt de Consumentenbond fel van leer tegen een aantal fabrikanten die de regels rond gezondheidsclaims niet zo nauw lijken te nemen.

Fabrikanten gebruiken nog steeds claims, afbeeldingen en namen om hun producten een gezond imago te geven. Hiermee zetten ze consumenten op het verkeerde been, vindt de Consumentenbond. ‘Of het nu gaat om productnamen, afbeeldingen of claims: de voorkant van de verpakkingen van levensmiddelen laat producten nogal eens gezonder lijken dan ze zijn’, zegt Nelleke Polderman, voedingsexpert van de Consumentenbond.

Lakse reactie

Met naam en toenaam en plaatjes van het etiket worden fabrikanten met hun product in het negatieve zonnetje gezet in het artikel in de Consumentengids. Voor publicatie van het artikel vroeg de organisatie nog wel een reactie van de fabrikanten, maar daarover lijkt de bond niet erg te spreken. ‘Sommige fabrikanten blijken laks’, merkt de bond op in haar persbericht. ‘Zoals Friesland Campina. Die laat weten over de Vifit Goedemorgen!: “Ondanks onze zorgvuldige processen is er bij deze literverpakking iets misgegaan en staat toch het woord “gezond” op de verpakking. Of Albert Heijn over de zeewiersalade: “Over de claim “Natuurlijk, lekker en Gezond” die online staat, moeten we zeggen dat deze niet geplaatst had mogen worden”. Opvallend is wel dat Albert Heijn, wat de bond zelf ook aanhaalt, de claim inmiddels heeft verwijderd.

 

Hardleers rond zogenaamde gezonde producten

Was dat nu allemaal nodig? ‘We vinden steeds weer nieuwe voorbeelden van zogenaamd gezonde producten’, zegt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond. ‘Fabrikanten zijn kennelijk nogal hardleers. En daarom blijven wij ze hierop aanspreken. Tegelijkertijd blijven we in Den Haag en Brussel aandringen op maatregelen. Hoopgevend is dat de Europese Commissie opnieuw aan de slag gaat met voedingsprofielen. Daarmee zijn veel van de claims niet meer toegestaan op producten die veel suiker, vet of zout bevatten.’

Vergezochte verklaringen

In het artikel noemt de bond verder dat sommige fabrikanten, gevraagd naar hun reactie, ook met  vergezochte verklaring komen. ‘Zo vergoelijkt de fabrikant van de Vitalu crackers de grote hoeveelheid suiker met: “De Vitalu cracker meerzaden kan dankzij de zoete smaak ook zonder jam of chocolade smeerpasta gegeten worden”. Crackers van het aanlokkelijk klinkende Vitalu met een graanhalm op de verpakking en de claim: "heerlijk voedzame cracker". Dat klinkt gezond, maar de cracker bevat zoveel suiker dat het meer een biscuitje is’, vindt de bond. ‘Een bakje Albert Heijn zeewiersalade claimt “natuurlijk, lekker en gezond” te zijn, maar er zit maar liefst 12 gram suikers in. En Vifit Goedemorgen! ontbijtdrank prijst zichzelf aan met de claim “heerlijk gezond bij het ontbijt of gewoon tussendoor”. Maar dit drankje bevat meer suiker dan granen’, aldus de bond.

Duidelijkere etiketten

Uit recent onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat bijna 7 op de 10 consumenten vindt dat etiketten duidelijker moeten aangeven of het product wel of niet gezond is. Molenaar: ‘Fabrikanten zouden beter moeten onderzoeken wat consumenten verwachten op basis van het etiket, voordat ze een product op de markt brengen.’

Lees ook
Animatie over de gezondheidseffecten van koffie

Animatie over de gezondheidseffecten van koffie

Het Kenniscentrum Koffie & Gezondheid heeft een animatie gemaakt om een aantal belangrijke gezondheidseffecten van het drinken van koffie op een rijtje te zetten.

Weerstand in verschillende verschijningen

Weerstand in verschillende verschijningen

‘Juist nu is het belangrijk om aandacht te besteden aan leefstijl’, een boodschap die regelmatig terugkomt in deze coronatijd.In een brandbrief aan het kabinet werd recentelijk zelfs opgeroepen om een campagne te starten over het belang van een gezonde leefstijl tijdens deze pandemie (1). Door onder andere gezonder te eten kan de weerstand immers worden...

Alea Publishers neemt de vakbladen Vleesmagazine en Voeding Nu over van Vakmedianet

Alea Publishers neemt de vakbladen Vleesmagazine en Voeding Nu over van Vakmedianet

Vandaag maakt uitgeverij Alea Publishers bekend twee bladen van uitgeverij Vakmedianet over te nemen per 1 maart 2021. Het gaat om Vlees Magazine en Voeding Nu.Uitgeefdirecteur Roeland Dobbelaer van Alea Publishers over de overname: ”Voor onze jonge uitgeverij is dit een mooie stap. Beide bladen passen goed in onze portfolio van vakbladen in de foodbranche....