Vervanging rood vlees door plantaardig voedsel vermindert risico op hartaandoeningen

attachment-vlees2_cropped-112-446-332-47-3

Het vervangen van rood vlees door plantaardig voedsel van hoge kwaliteit, zoals bonen, noten of soja, kan het risico op coronaire hartziekte (CHD) verminderen. Dit geldt ook voor vervanging door volle granen, zuivelproducten en eieren.

Dat suggereert een Amerikaans onderzoek naar de relatie tussen totaal, bewerkt en onbewerkt rood vlees en het risico op CHD. De onderzoekers keken ook naar wat vervanging van rood vlees door andere eiwitbronnen met het CHD-risico doet. De bevindingen zijn gepubliceerd door The BMJ.

Eerder onderzoek wijst uit dat een hoge consumptie van rood vlees, vooral bewerkt rood vlees zoals spek, hotdogs, worstjes en salami, wordt geassocieerd met een verhoogd risico op overlijden en chronische ziekten, waaronder coronaire hartziekten.

Prospectieve cohortstudie

Het onderzoek is gebaseerd op gegevens van 43.272 Amerikaanse mannen (gemiddelde leeftijd 53) uit de Health Professionals Follow-Up Study. Zij waren bij aanvang van de studie vrij van hart- en vaatziekten en kanker.

Deelnemers vulden in 1986 en daarna om de vier jaar, tot 2016, een gedetailleerde voedingsvragenlijst in. Ze verstrekten ook informatie over hun medische geschiedenis en leefstijl.

Medische dossiers werden gebruikt om CHD-voorvallen (fataal en niet-fataal) gedurende de periode van 30 jaar te volgen. Gedurende deze tijd werden 4.456 CHD-voorvallen gedocumenteerd, waarvan 1.860 fataal.

Rood vlees geassocieerd met hoger risico op CHD

Uit het onderzoek blijkt dat voor elke portie totaal rood vlees per dag geassocieerd was met een 12 procent hoger risico op CHD. De onderzoekers zeggen hierbij rekening te hebben gehouden met andere risicofactoren voor hart- en vaatziekten. De resultaten tonen vergelijkbare associaties voor onbewerkt rood vlees (11% hoger risico) en bewerkt rood vlees (15% hoger risico).

Plantaardig eiwit geassocieerd met lager risico op CHD

In vergelijking met rood vlees werd de inname van een portie per dag aan gecombineerde plantaardige eiwitbronnen, waaronder noten, peulvruchten (zoals erwten, bonen en linzen) en soja, geassocieerd met een 14 procent lager risico op CHD.

Dit risico was 18 procent lager bij mannen ouder dan 65 jaar en 17 procent lager vergeleken met bewerkt rood vlees.

Vervanging met volle granen, zuivel en eieren

Het vervangen van totaal rood vlees voor volle granen en zuivelproducten (zoals melk, kaas en yoghurt) en bewerkt rood vlees voor eieren associëren de onderzoekers ook met een lager CHZ-risico. Deze associatie was vooral sterk bij jonge mannen. Bij hen werd de vervanging van rood vlees voor ei geassocieerd met een 20 procent lager risico op CHD.

Geen associatie met vis

Vervanging van rood vlees voor vis werd niet geassocieerd met een veranderd risico op coronaire hartziekte. De onderzoekers zeggen dat dit mogelijk te wijten is aan de kookmethode (frituren) en het feit dat deze voedselgroep ook bewerkte visproducten omvatte.

Relevantie onderzoek

De onderzoekers benadrukken dat het gaat om een observationele studie waardoor de precieze oorzaak niet kan worden vastgesteld. Ondanks aanpassing aan persoonlijke en levensstijlfactoren, kunnen ze niet uitsluiten dat andere niet-gemeten factoren hun resultaten hebben beïnvloed.

‘Desalniettemin hebben de bevindingen gedurende 30 jaar kritisch onderzoek doorstaan’, aldus de onderzoekers.

Lees ook
Gezondere producten beter zichtbaar in de supermarkt

Gezondere producten beter zichtbaar in de supermarkt

Leidt het plaatsen van meer gezonde producten op ooghoogte in de supermarkt tot het vaker kopen van deze producten? Wetenschappers gaan dit uitzoeken.

Goed eten voor een goed microbioom

Goed eten voor een goed microbioom

Het eten en drinken van veel fastfood, alcohol en suiker leidt eerder tot ontstekingen in het lichaam. Een groenterijk dieet heeft juist het tegenovergestelde effect, zo blijkt uit onderzoek van het UMCG.

Schijf van Vijf voor veganisten

Schijf van Vijf voor veganisten

De Nederlandse Vereniging voor Veganisme (NVV) presenteert de Vegan Schijf, een plantaardig alternatief op de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum.